Tanıtım

Başkent Üniversitesi Rektörlüğü 04.02.2008 tarih, 2008/GS.KD.160;161;165 sayılı yazıları ile yeni meslek yüksekokulu açılması, program açılması, öğrenci alınması konusundaki teklifleri 22/05/2008 tarihli Yüksek Kurul toplantısında incelenmiş ve 2547 Sayılı Kanun’ un 2880 Sayılı Kanun’ la değişik 7/d-2 ve7/h maddeleri uyarınca Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu bünyesinde “Ambulans ve Acil Bakım Teknikerliği” olarak açılmıştır.

2009-2010 akademik yılında ismi ‘Paramedik’ olarak değiştirilen programın adı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından 29.04.2010 tarihli ve 014835 sayılı kararıyla “İlk ve Acil Yardım Programı” olarak güncellenmiştir.

İlk ve Acil Yardım Programı’nın Misyonu 

Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde hasta ve yaralılara güncel ve bilimsel ilk ve acil yardım uygulamalarını yapabilen, gerektiğinde bu hasta ve yaralıların ambulanslarla güvenli ve hızlı bir şekilde sağlık kurumlarına ulaşmalarını sağlayabilen, ülkemizin bilimsel ve teknolojik gelişmelerinde etkin rol oynayacak; bilim ve teknoloji üretebilen, liderlik özelliklerine sahip İlk ve Acil Yardım Teknikerleri yetiştirmektedir.

İlk ve Acil Yardım Programı’nın Vizyonu

İlk ve Acil Yardım Programı misyonu doğrultusunda ilk ve acil yardım teknikerliği mesleğini uygulayabilecek adaylara teorik ve uygulamalı olarak en çağdaş, en kapsamlı eğitimi vermek ve nitelikli ilk ve acil yardım teknikeri yetiştirmektir.

İlk ve Acil Yardım Programı'nın Amacı

Sağlık hizmetlerinde uluslararası mesleki kriterler göz önünde bulundurularak oluşturulan eğitim programlarıyla, çağın gerektirdiği ölçütler doğrultusunda, mezun olduğunda program kazanımları sonucunda yüksek bilgi ve beceriye sahip, hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinin sunumu sırasında hasta ya da yaralıların ihtiyacı olan temel ve ileri yaşam desteği yapabilen, sistem travmalarını bilip gerekli acil müdahaleyi sağlayabilecek beceriye sahip, görev, yetki ve sorumlulukları dahilinde mesleki değer ve etik ilkeleri acil sağlık hizmetlerinde uygulayacak bilgi ve tutuma sahip, hastane öncesi süreçte ilk müdahaleleri yapılan hastaların/yaralıların transportunu gerçekleştirirken disiplinler arası ekip ile uyumlu şekilde çalışabilen, kişiler arası etkili iletişim ve liderlik becerilerine sahip sağlık personeli yetiştirmektir.

Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Stratejik Amaçları ve Hedefleri

Amaç 1

Eğitim-öğretim kalitesini artırmak

Hedef 1.1.

Eğitim verdiğimiz programlarda, ulusal bilince sahip, araştırıcı, sorgulayıcı, üretken, insan ve çevre haklarına duyarlı, evrensel hukuka saygılı, yaratıcı ve yenilikçi, sağlık sektörünün güncel ihtiyaçlarını karşılama yeteneğine sahip, ekip çalışmasına yatkın, sağlık hizmetlerinin akılcı şekilde üretilmesine katkıda bulunan, nitelikli iş insanı  yetiştirmek

Hedef 1.2.

Öğrenci merkezli üniversite yaklaşımı esas alınarak meslek yüksekokulunun fiziksel ve akademik altyapısının sürekli iyileştirilmesi

Hedef 1.3.

Öğrencilere yönelik eğitimi destekleyecek aktivitelerin (Teknik Gezi, Sempozyum, Kongre vb.) artırılması

Hedef 1.4.

Dönem başında yapılan akademik toplantılarla akademik personelin dönem bazlı danışmanlıkta dikkat etmesi gereken etmenlerin belirtilmesi

Hedef 1.5.

Başkent Üniversitesinde bulunan  bütün olanaklar kullanılarak engelli öğrencilere proaktif çözümler sunulması

 

Amaç 2

Akademik personelin akademik gelişiminin desteklenmesi

Hedef 2.1.

Proje, araştırma ve yayın kapsamında gerçekleştirilen ulusal ve uluslararası bilimsel çalışma sayısının artırılması

Hedef 2.2.

Ulusal ve uluslararası düzeydeki bilimsel faaliyetlere akademik personelin  katılımının sağlanması

Hedef 2.3.

Akademik personellerle yayınlara yönelik bilgilendirmelerin ve teşviklerin sürekli ve etkin bir şekilde paylaşılması

Hedef 2.4.

Akademik personellerin diğer üniversiteler ile ortaklaşa araştırma yaptırılmasının özendirilmesi

 

Amaç 3

Kurumsal dönüşüm kapasitesini sağlama kapsamında kalite süreçlerinde sürekli iyileştirmeyi sağlayarak olası durağanlığını aşmak

Hedef 3.1.

Program kalite süreçlerinin verimli ve etkin işletiliyor olması

Hedef 3.2.

Başkent Üniversitesi Kurumsal Kültür ve Değerlerinin, Kurumsal İletişimin öneminin birim tarafından benimsenip kullanılması

Hedef 3.3.

MYO içerisinde  gerçekleşen kalite süreçlerine  bütün paydaşların katılımının sağlanması

Hedef 3.4.

MYO içerisinde gelişen bütün süreçlerin aktif olarak kalite süreçleri için raporlanması

Hedef 3.5.

MYO içerisinde yer alan bütün paydaşların katılacağı Akademik ve/veya sosyal aktivite sayısının artırılması.

 

Amaç 4

İçinden çıktığımız toplumun sağlığına katkı sağlayacak bilimsel etkinlikler yapılmasını sağlamak

Hedef 4.1.

MYO tarafından toplum sağlığını ilgilendiren konularda bilimsel toplantılar, çalışmalar ve paneller düzenlenmesi ve tüm paydaşların katılımının sağlanması,

Hedef 4.2.

MYO tarafından yönetilen sosyal medya hesapları üzerinden toplum sağlığı ile ilgili bilgilendirme ve farkındalık paylaşımlarının yapılması

Hedef 4.3.

Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri ’ne uygun bilimsel çalışma sayılarının artırılması

 

İlk ve Acil Yardım Programı’nın Stratejik Amaçları

1. Öğrencilerin nitelikli eğitim almasını, mesleki bilgi ve beceri kazanımı sağlamak

2. Kurumsal dönüşüm kapasitesini sağlamak için kalite iyileştirme basamaklarını kullanmak,

3. Öğrenci merkezli üniversite yaklaşımını göz önünde bulundurarak öğretim etkinlik seviyesini arttırmak,

4. Program öğretim elemanlarının akademik açıdan gelişimini sürdürmesini, profesyonelliğini artırmasını ve bilimsel üretimini artırmasını teşvik etmektir.

Program Eğitim Amaçları

PEA-I: Sağlık hizmetlerinde uluslararası mesleki kriterler göz önünde bulundurularak oluşturulan eğitim programlarıyla, çağın gerektirdiği ölçütler doğrultusunda, mezun olduğunda program kazanımları sonucunda yüksek bilgi ve beceriye sahip,

PEA-II: Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinin sunumu sırasında hasta ya da yaralıların ihtiyacı olan temel ve ileri yaşam desteği yapabilen, sistem travmalarını bilip gerekli acil müdahaleyi sağlayabilecek beceriye sahip

PEA-III: Görev, yetki ve sorumlulukları dahilinde mesleki değer ve etik ilkeleri acil sağlık hizmetlerinde uygulayacak bilgi ve tutuma sahip,

PEA-IV: Hastane öncesi süreçte ilk müdahaleleri yapılan hastaların/yaralıların transportunu gerçekleştirirken disiplinler arası ekip ile uyumlu şekilde çalışabilen, kişiler arası etkili iletişim ve liderlik becerilerine sahip sağlık personeli yetiştirmektir.

Program Eğitim Hedefleri

  • Öğrenci kalitesi ve eğitim kalitesini arttırmak
  • Mesleki bilgi ve beceri kazanımı sağlamak
  • Travma ve yaralanma yönetimini sağlamak
  • Doğru şekilde hasta taşıma ve nakil becerilerini kazanmasını sağlamak
  • Özel durumlar ve müdahale yöntemlerini uygulamasını sağlamak
  • Bilimsel düşünce ve araştırma, toplantı ve etkinliklere katılımını teşvik etmek

Anahtar Performans Göstergeleri

  • Mezuniyet oranı göstergeleri

  • Mezunların istihdam oranı

  • Klinik uygulama ve staj değerlendirme formu puanları

  • Öğrenci memnuniyeti anketi sonuçları

  • Mezun memnuniyet anketi sonuçları

  • Akademisyen ve ders değerlendirme sonuçları

  • İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler

Program Çıktıları

PÇ1: Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur.

PÇ2: İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur.

PÇ3: Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır.

PÇ4:Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır.

PÇ5: Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir.

PÇ6: Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. 

PÇ7: Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.

PÇ8: Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir.

PÇ9: Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır, verileri yorumlayıp değerlendirir ve olası sorunları tanımlayıp çözümler.

PÇ10: Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. 

PÇ11: Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular.

PÇ12: Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır.

PÇ13: Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. 

PÇ14: Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar.

PÇ15: Mesleki bağlılık ve etik değerlere sahip olur. 

 

İlk ve Acil Yardım Programı Tanıtımı

İlk ve Acil Yardım Programı Tanıtım Kılavuzu için tıklayınız