Başkent Üniversitesi Rektörlüğü 04.02.2008 tarih, 2008/GS.KD.160;161;165 sayılı yazıları ile yeni meslek yüksekokulu açılması, program açılması, öğrenci alınması konusundaki teklifleri 22/05/2008 tarihli Yüksek Kurul toplantısında incelenmiş ve 2547 Sayılı Kanun’ un 2880 Sayılı Kanun’ la değişik 7/d-2 ve7/h maddeleri uyarınca Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu bünyesinde “Ambulans ve Acil Bakım Teknikerliği” olarak açılmıştır.
2009-2010 akademik yılında ismi ‘Paramedik’ olarak değiştirilen programın adı Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı tarafından 29.04.2010 tarihli ve 014835 sayılı kararıyla “İlk ve Acil Yardım Programı” olarak güncellenmiştir.
İlk ve Acil Yardım Programı, Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MEDEK) tarafından 01.01.2025-31.12.2028 tarihleri arasında geçerli olmak üzere 4 yıl süreli tam akreditasyon almıştır.
İlk ve Acil Yardım Programı Misyonu
Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde hasta ve yaralılara güncel ve bilimsel ilk ve acil yardım uygulamalarını yapabilen, gerektiğinde bu hasta ve yaralıların ambulanslarla güvenli ve hızlı bir şekilde sağlık kurumlarına ulaşmalarını sağlayabilen, ülkemizin bilimsel ve teknolojik gelişmelerinde etkin rol oynayacak, hasta ve hastalık yönetimi konusunda liderlik özelliklerine sahip İlk ve Acil Yardım Teknikerleri yetiştirmektedir.
İlk ve Acil Yardım Programı Vizyonu
İlk ve Acil Yardım Programı misyonu doğrultusunda ilk ve acil yardım teknikerliği mesleğini uygulayabilecek adaylara teorik ve uygulamalı olarak en çağdaş, en kapsamlı eğitimi vermek ve nitelikli ilk ve acil yardım teknikeri yetiştirmektir.
İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI EĞİTİM AMAÇ VE HEDEFLERİ |
|
PEA - 1 |
Sağlık hizmetlerinde uluslararası mesleki kriterler göz önünde bulundurularak oluşturulan eğitim programlarıyla, çağın gerektirdiği ölçütler doğrultusunda, mezun olduğunda program kazanımları sonucunda yüksek bilgi ve beceriye sahip olmak |
Hedef 1.1. |
Öğrenci ve eğitim kalitesini arttırmak |
Hedef 1.2. |
Alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip etme ve öğrenme farkındalığı kazandırmak. |
PEA - 2 |
Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinin sunumu sırasında hasta ya da yaralıların ihtiyacı olan temel ve ileri yaşam desteği yapabilen, sistem travmalarını bilip gerekli acil müdahaleyi sağlayabilecek beceriye sahip olmak |
Hedef 2.1. |
Travma ve yaralanma yönetimini sağlamak |
Hedef 2.2. |
Müdahale gerektiren özel durumlarda temel ya da ileri yaşam desteği yöntemlerini uygulama becerisini artırmak |
PEA - 3 |
Görev, yetki ve sorumlulukları dahilinde mesleki değer ve etik ilkeleri acil sağlık hizmetlerinde uygulayacak bilgi ve tutuma sahip olmak |
Hedef 3.1 |
Hasta ve çalışan haklarına saygılı, hasta mahremiyetine ve etik kurallara uygun mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerinin kazanımını sağlamak |
PEA - 4 |
Hastane öncesi süreçte ilk müdahaleleri yapılan hastaların/yaralıların transportunu gerçekleştirirken disiplinler arası ekip ile uyumlu şekilde çalışabilen, kişiler arası etkili iletişim ve liderlik becerilerine sahip sağlık personeli yetiştirmektir. |
Hedef 4.1. |
Olay yeri yönetimi becerisi kazandırmak |
Hedef 4.2. |
Doğru şekilde hasta taşıma ve nakil becerilerini kazanmasını sağlamak |
Hedef 4.3. |
Hastane öncesinde ve hastanede disiplinlerarası ekip çalışmasına uyum sağlama ve etkili iletişim kurma yeteneğini kazandırmak |
İLK VE ACİL YARDIM PROGRAMI ANAHTAR PERFORMANS GÖSTERGELERİ |
|
APG-1 |
Mezuniyet oranı göstergeleri |
APG-2 |
Mezunların istihdam oranı |
APG-3 |
Klinik uygulama ve staj değerlendirme formu puanları |
APG-4 |
Öğrenci memnuniyeti anketi sonuçları |
APG-5 |
Mezun memnuniyet anketi sonuçları |
APG-6 |
Akademisyen ve ders değerlendirme sonuçları |
APG-7 |
İç ve dış paydaşlardan gelen geri bildirimler |
İLK VE ACİL YARDIM PROGRAM ÇIKTILARI (KAZANIMLARI) |
|
PÇ1 |
Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. |
PÇ2 |
İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ3 |
Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. |
PÇ4 |
Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. |
PÇ5 |
Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. |
PÇ6 |
Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. |
PÇ7 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
PÇ8 |
Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. |
PÇ9 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. |
PÇ10 |
Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. |
PÇ11 |
Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. |
PÇ12 |
Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. |
PÇ13 |
Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. |
PÇ14 |
Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar. |
PÇ15 |
Mesleki bağlılık ve etik değerlere sahip olur. |
İlk ve Acil Yardım Programı Tanıtımı
İlk ve Acil Yardım Programı Tanıtım Kılavuzu için tıklayınız